Antara risiko-risiko BYOD yang perlu menjadi perhatian pihak majikan/organisasi adalah :
  • Sokongan peranti yang berbeza-beza.                                                                                                      Walaupun terdapat banyak faedah kepada membenarkan BYOD, terdapat beberapa risiko yang melibatkan kakitangan IT. Pertama adalah kerana ia bukan satu peranti standard yang semua orang menggunakan, jabatan IT perlu untuk menyokong pelbagai jenis peranti dan sistem operasi. Ini menjadikan ia amat sukar untuk menangani isu dengan peranti apabila pengguna memerlukan bantuan.
  • Tiada kawalan ke atas apa diakses oleh peranti.                                                                                   Organisasi tidak mempunyai kawalan ke atas apa jenis aplikasi diletakkan pada peranti, yang menjadikannya amat sukar untuk menguatkuasakan keselamatan. Walaupun pekerja mungkin tidak akan memuat turun permainan atau aplikasi hiburan lain pada komputer kerja mereka, dalam kes BYOD, kerana peranti kepunyaan sendiri dan juga digunakan untuk keseronokan, mereka pasti akan memuat turun pelbagai jenis aplikasi peribadi pada peranti.
  • Risiko Keselamatan.                                                                                                                             BYOD meningkatkan risiko pelanggaran keselamatan data yang penting dan sulit. Apabila seseorang pekerja meninggalkan syarikat itu, mereka tidak perlu untuk memberi semula peranti, jadi aplikasi syarikat dan data lain masih boleh diakses pada peranti mereka. Ini boleh membawa kepada pencerobohan beberapa data syarikat yang sulit. Terdapat juga peraturan-peraturan tertentu yang pekerja perlu patuh dan mengikutinya dan ia sukar untuk dikuatkuasakan apabila peranti sudah tidak dimiliki oleh syarikat.
  • Isu infrastruktur.                                                                                                                                         Setiap jenis peranti beroperasi pada kelajuan yang berbeza dan dengan sistem operasi yang berbeza. Ini mungkin sukar untuk jabatan IT untuk menubuhkan dan mengekalkan infrastruktur untuk menyokong keperluan peranti yang berbeza. Selain itu, jika pekerja dapat membawa alat-alat mereka sendiri maka akan ada lebih banyak alat-alat yang digunakan daripada apa yang akan menjadi jika syarikat itu telah menyediakan mereka. Pekerja mungkin membawa semua telefon mereka, tablet dan komputer untuk bekerja, bermakna akan ada tekanan yang lebih pada Wi-Fi syarikat dan rangkaian yang telah disediakan syarikat.



Leave a Reply.