Antara Manfaat dan kebaikan dasar BYOD adalah :

  • Peningkatan produktiviti dan kepuasan pekerja.                                                                             BYOD menyediakan fleksibiliti bahawa pekerja berusaha untuk bertindakbalas serta-merta bagi permintaan di luar waktu kerja, sekali gus mengurangkan masa proses dan meningkatkan kecekapan operasi. Menurut kajian, pekerja memperoleh tahap kepuasan yang lebih tinggi dengan urusan kerja kerana ia lebih fleksibel dan juga kebebasan untuk menggunakan alat-alat pilihan mereka sendiri.
  • Menarik, mengekalkan dan menyokong bakat-bakat baru.                                                                 BYOD dijangka tidak lama lagi akan menjadi segmen terbesar di dalalm tenaga kerja, banyak pekerja baru lebih berminat mencari persekitaran pekerjaan yang memberikan mereka kebebasan untuk menggunakan alat dan teknologi kepunyaan mereka dan disesuaikan dengan kerja mereka dan pilihan hidup mereka.
  • Mengurangkan perolehan, kos sokongan IT.                                                                                          BYOD menjanjikan penjimatan kos yang besar jika pekerja bersedia untuk menanggung kos pembelian, mengekalkan dan menaik taraf alat-alat yang mereka gunakan untuk bekerja. Walaupun BYOD memerlukan satu masa, pelaburan awal untuk mewujudkan infrastruktur sokongan, ia boleh menyebabkan jumlah kos pemilikan yang lebih rendah dalam jangka panjang.
  • Kerjasama yang lebih baik.                                                                                                                   Peranti milik pekerja dilengkapi dengan perkhidmatan mudah alih yang dipertingkatkan yang akan membenarkan pekerja untuk bekerjasama dalam masa sebenar dan menyelesaikan tugas-tugas mereka dengan lebih cekap dengan bertindak balas dengan cepat. Dengan adanya "virtualisation",  sambungan internet secara Wifi(tanpa wayar) yang sentiasa ada di mana-mana yang membolehkan pekerja mengakses kepada data korporat, dan juga aplikasi(apps) yang inovatif membawa kepada satu peluang kerjasama yang kian berkembang pesat antara pekerja dan majikan/organisasi.



Leave a Reply.